جزئیات کامل :

عنوان کامل : بررسی ایمن ترین مسیر از منظر نرخ تصادفات

تعداد صفحات : 176

دسته : جغرافیا

توضیحات :

مقدمه:

در اعصار اخیر با تکامل جوامع انسانی، تغییراتی در تمامی جنبه‌های زندگی انسان‌ها ایجاد شده است که انسان چاره‌ای جز اینکه خود را با این تغییرات منطبق کند ندارد.

امروز تفکر انسان‌ها در مورد حمل و نقل و وسائل نقلیه تغییر کرده است. امروزه در اکثر کشورها معضلات آلودگی‌های محیط و هوا و از بین رفتن زیبایی‌ها و ایجاد سروصدا و نظایر اینها اولین مسائلی هستند که در مورد سیستم‌های حمل و نقل جلب توجه می‌کند و صد البته درصد ایت آثار سوء روز به روز حتی می‌توان گفت لحظه به لحظه در حال افزایش است.

در کنار این آثار زیست محیطی، با افزایش تعداد وسائل نقلیه شخصی و یا عمومی و در کنار آن افزایش حجم ترافیک و درنتیجه بوجود آمدن مشکلات کنترل و ساماندهی وسائل نقلیه و کمبودها و نقایص راههای ارتباطی باعث ایجاد ناراحتی‌ها و رنجش‌های روانی در افراد می‌گردد.

قرارگیری این عوامل در کنار هم باعث بوجود آمدن تصادفات با روند صعودی می‌گردد، که هزینه‌‌های گزاف اجتماعی و اقتصادی را بهمراه دارد.

اهمیت این موضوع برای کشورهای در حال توسعه از جمله ایران بیشتر است چرا که آمار تصادفات و درنتیجه خسارات (جانی و مالی) ناشی از آن در این کشورها نسبت به کشورهای توسعه یافته بیشتر است. هرچند که در کشورهای توسعه یافته نیز این آمار کم نیست. جهت بهبود ایمنی راهها باید اقدام به شناخت عوامل بوجود آورندة تصادفات و تصحیح آنها نمود. اما مسلماً رسیدن به این مرحله یعنی تصحیح عوامل بوجود آورندة حوادث کار ساده و آسانی نیست که به سرعت نتیجه دهد و نیازمند تحصیات وسیع و گسترده و همچنین هزینه‌های اقتصادی و زمانی بالا می‌باشد.

با توجه به اهمیت موضوع ایمنی راهها از منظر دارا بودن کمترین میزان تصادفات در این پژوهش عوامل مؤثر در ایجاد تصادفات و تأثیر آنها بر ایمنی راه‌ها و همچنین خلاصه‌ای از روش‌های آماری مورد استفاده در شناسایی مکان‌های حادثه نیز مورد بررسی قرار گرفته، و ارائه گردیده است؛ همچنین در انتها الگوریتم‌های مربوط به یافتن ایمن‌ترین مسیر از جهت دارا بودن کمترین میزان تصادفات با در ظنر گرفتن چند عامل از مجموعه عوامل ایجاد تصادفات ارائه شده تا در جهت انجام نمونة عملی مورد استفاده قرار گیرد.
عامل انسانی:

انسان به همراه وسیله نقلیه و جاده عوامل اصلی سیستم ترافیک هستند. انسان به عنوان استفاده کننده وسیله نقلیه و جاده، نقش مهم و اصلی را در جریان ترافیک و ارجاع کیفی آن ایفا می کند. لیکن همواره تحت تاثیر عوامل مختلف و شرایط ترافیک قرار دارد. پژوهش های علمی نشان می دهد که قدرت تاثیر پذیری رانندگان و عابرین پیاده از قوانین یکسان نیست و بالطبع رفتار آنها در برخورد با شرایط ترافیک متفاوت خواهد بود.

آگاهی از علل ارتکاب اعمال خطرناک توسط رانندگان در تدوین مقرارت و اقدامات اصلاحی بسیار سودمند خواهد بود برای این منظور اطلاعات بیشتری در مورد خصوصیات رانندگان و نیز آموزش های جامع رانندگان مورد نیاز می باشد.
۱-نیازمندیهای انسان:

مکانیسم حمل و نقل یک پدیده ساخت بشر از ترکیب مواد و اجزاء مطلق می باشد و برای تامین نیازهای اصلی انسان طراحی و ساخته شده است. از نقطه نظر عوامل انسانی این نیازها ممکن است در دو شاخه اصلی و فرعی در نظر گرفته شوند.
۱-۱ نیازمندیهای اصلی انسان:

 آنهایی هستند که برای توسعه توانایی های انسانی بکار می روند:

افزایش سرعت: بوسیله فراهم نمودن وسیله برای مردم که سفرهایی سریعتر از آنچه که بدون این مساعدت امکان پذیر نیست، داشته باشد. (مانند هواپیما).

افزایش حوزه نفوذ: بوسیله اجازه دادن برای کارایی بیشتر و استفاده از انرژی مربوط به یک فرد (مانند دوچرخه) یا با تکمیل این انرژی با یک مکانیزم قدرت (همچون یک اتومبیل).

افزایش ظرفیت حمل: بوسیله تطبیق و همکاری نیروی انسانی با وسایل نقلیه برای امکان حمل بارهای سنگین در فواصل طولانی (همچون حمل کننده های باری اقیانوس پیما).
۲-۱ نیازمندیهای فرعی انسانی:

علاوه بر نیازمندیهای اصلی از سیستم حمل و نقل یک مجموعه نیازمندیهای فرعی وجود دارد که مکمل مجموعه اصلی می باشند:

ایمنی بیشتر سیستم های حمل و نقل : انسانها را در محیطی بکار می گیرند که مخالف با شرایط طبیعی آنان است. بنابراین طراحی ها باید به سمت ایمنی بیشتر محیط کار سوق داده شود.

آسایش و راحتی: ناراحتی و عدم آسایش بر کارائی انسان تاثیر می گذارد و ممکن است در برابر متغیر ایمنی نادیده گرفته شوند. ارائه راه حلها باید مناسب این عوامل فرعی باشند. معمولاً دامنه نتایج وسیع می باشد. برخی از آنها زندگی انسان را تهدید می کنند (همچون موقعیت قرارگیری نامناسب یک کمربند ایمنی صندلی اتومبیل)، در صورتیکه برخی دیگر فقط کمی ناراحتی به وجود می آورند و ممکن است کاربردهای غیر مهم روی سیستم ایمنی داشته باشد (همچون طراحی محل کار و وسایل کار برای یک متصدی فروش بلیط خطوط هوایی). باید توجه داشت که توافق کلی روی تغییر از تصور کلی راحتی و آسایش وجود ندارد.

قوانین: براساس مطالعات انجام شده، نیازمندی به قوانین، تاثیر مهمی روی سیستم های حمل و نقلی اعمال نموده است. در ارائه راه حلها باید در نظر داشت که نیاز زیاد به قوانین برای استفاده کنندگان ممکن است اساسا از حوزه نیاز عمومی متفاوت باشد.

فهرست مطالب:

مقدمه
بخش اول : کلیات پژوهش

طرح مسئاله

شرح مسئاله

اهمیت موضوع

تعریف تصادفات

اهمیت مطالعه تصادفات

ویژگی ها تصادفات منجر به مرگ

آمار تصادفات جاده ای

طبقه بندی انواع تصادفات

عوامل تصادفات
بخش دوم : تصادفات

فصل اول : عامل انسانی

نیازمندی های انسان

مکانیزم انسان، عکس العمل در مقابل عوامل خارجی

خصوصیات راننده

خطای راننده

عابر پیاده

فصل دوم : عامل راه

طراحی هندسی راه

مقطع عرضی Cross Section

کنترل دسترسی Access Control

تبادل ها Interchange

تقاطع ها Intersection

تصادفات در محل های خاص جاده

نقایض و کمبود های جاده

تقاطع های چراغ دار

شرح کلی مسئله

فهرست راهبرد ها بر اساس چارچوب زمانی و هزینه نسبی اجرای آنها

شرح راهکار ها

انواع راهکارها

انحراف از راه

آمار تصادفات ناشی از انحراف راه (ROR)

توضیح اهداف

راهکارهای جامع

فصل سوم : عامل وسیله نقلیه و عامل محیط

فصل چهارم : مقایسه عوامل تصادف
بخش سوم : مسیر ایمن

فصل اول : شناسایی عوامل و مکان های حادثه خیز

فصل دوم: پارامتر های موثر در ترافیک

فصل سوم : الگوریتم های مسیریابی

نتایج و پیشنهادات

منابع


جهت دانلود محصول اینجا کلیک نمایید