جزئیات کامل :
عنوان کامل : بررسی اثر بخش آموزشی مهارتهای اعتبارتی بر سلامت روان شناسی دانش
تعداد صفحات : 201
دسته : روش تحقیق
توضیحات :
مقدمه :
انسان امروزی به لحاظ پیچیدگی های زندگی ، وسعت و سرعت تغییرات ، با چالشهای فراوانی روبه روست که این چالش ها در قرن آینده بارزتر خواهد شد (دلور ؛ترجمه فقیهی و رئوف ، 1375) چالش ها و بحران هایی مانند چالش بین جهانی شدن و بومی ماندن ، بحران جمعیت ، بحران سلامتی و تغذیه ، دگرگونی های فناوری و شرایط حرفه ای ، آثار فناوری نوین ارتباطی برمهارتهای اجتماعی اجتماعی و خلق وخوی ، مشکلات خانوادگی و اشتغال والین در بیرون از منزل ، افزایش فشارهای روحی و روانی و.... ، که هر یک از این عوامل ، مشکلاتی را بر چگونگی زندگی افراد و رفتارهای اجتماعی و فردی آنان تحمیل می کند.
مطالعات اخیر حاکی است که این مسائل میتوانند تأثیرات زیانبخشی بر سلامت
جسمانی و روانشناختی افراد داشته باشند . در واقع ، بین تعداد مسائل
روزمره ای که افراد تجربه می کنند و علائم مشکلات سلامت و تنش های
روانشناختی و فیزیولوژیکی همبستگی وجود دارد (دلانگیس و همکاران، 1982 ).
کمپبل و سونسون (1992) ، معتقدند زمانی که تنیدگی ناشی از مسائل روزمره
شدید باشد و یا فرد به دلایل مختلفی هر تنیدگی را به صورت منفی درک کند
،سلامت و عملکرد وی (بویژه عملکرد تحصیلی ) تحت تأثیر قرار می گیرد ( کمپیل
و سونسون؛ نقل از راس ،1999؛ میسرا ،2000 ).
کنار آمدن با این فشارها و کسب مهارتهای فردی و اجتماعی ، هموار بخشی از
واقعیت زندگی انسان بوده ودر ادوار متفاوت زندگی او ، به اشکال گوناگون
تجلی یافته است . در دورۀ کودکی ، تعارض ها جلوه چندانی ندارند ،اما با
افزایش سن و هنگام مواجهه با دشواری های ویژة سنین نوجوانی ، کشمکشها و
تعارضها بیشتر تظاهر پیدا می کنند. همزمان با رشد جسمانی و روانی ،
انتظارات خانواده و جامعه بیز از فرد افزایش می یابد ، بطوری که نوجوان می
پذیرد به سبب زندگی اجتماعی ، بخشی از تمایلات خود را محدود کند ودر چهار
چوب هنجارهای اجتماعی و گروهی قرار دهد . در این میان ، هر چه جامعه پیچیده
تر و ارتباطات بین فردی و اجتماعی وسیع تر گردد ، تعارض های درونی و محیطی
نبزسیر صعودی طی میکند و همه این عوامل ، به سر گشتگی و آشفتگی بیشتر فرد
می انجامد . اعتیاد ، پناه بردن به انواع داروهای اعصاب ، رفتارهای ضد
اجتماعی و انواع اختلالات روانشناختی و عاطفی حاصل چنین فرایندی است .
بنابراین محیط آموزشی یکی از اساسی ترین محیط هایی است که آموزش مهارت های
زندگی از نظر بهداشت روانی ضروری است و به نظر میرسد در حوزه تعلیم و تربیت
، چگونگی رویارویی با مسائل مذکور و ایجاد زمینه مناسب برای رشد افراد و
افزایش ظرفیت روانشناختی و توانایی های روانی – اجتماعی ،برنامه ریزی و
الزامهای خاصی را می طلبد .
از طرفی نتایج بررسی های مختلف نشان داده است که سبک های مقابله ای افراد
در برابر مشکلات و مسائل زندگی متفاوت است ، برخی هنگام مواجهه با
مشکلات ، می کوشند با ارزیابی درست و منطقی موقعیت و با استفاده از
راهبرهای مؤثر با موقعیت مقابله کنند ، عده ای در مواجهه با
مشکلات به جای مقابله سازگارانه با مسائل ، سعی می کنند به
روشهای مختلف مانند : کناره گیری ، افسردگی ، پناه بردن به الکل و
مواد و سایر راهبرهای نا کارآمد ، از رویارویی با مشکلات اجتناب کنند.
بنابراین مقدار تنیدگی که فرد تجربه می کند ممکن است تحت تأثیر توانایی فرد
در مقابله مؤثر با رویداد ها و موقعیتها ی تنیدگی زا باشد . پژو هشگران با
بررسی راهبردهای مقابله ای افراد موفق و نا موفق نشان دادند ، افرادی که
بطور موفقیت آمیز با مشکلات مقابله میکنند ، افرادی هستند که خود را به
مجموعه ای از مهارت ها تحت عنوان مهارت های زندگی مجهز کرده اند (کلینکه ،
نقل از محمد خانی ، 1380 ). براین اساس ، می توان گفت مهارتهای زندگی
تواناییها و مهارت های عملی هستند که موجب رفتارهای مثبت و سازگارانه
گردیده و برای احساس موفقیت ، توانمندی و شادکامی در زندگی روزمره مورد
نیاز می باشد ( سازمان جهانی بهداشت ، ترجمه نوری قاسم آبادی و محمد خانی
،1377 ). ویژگی برجسته این برنامه ها آموزش مهارت های شناختی – رفتاری است
که در اصلاح مشکلات رفتاری یا روانشناختی مؤثر تشخیص داده شده اند (بوتوین ،
1983 ؛ نقل از ناصری و نیک پور ،1383 ). این مهارت ها توانایی هایی هستند
که منجر به ایجاد روابط بین فردی مناسب و مؤثر ، انجام مسئولیت های اجتماعی
، انجام تصمیم گیری های صحیح ، حل تعارض ها و کشمکش ها بدون توسل به
اعمالی که به خود و دیگران صدمه می زند ، می شود . برهمین اساس در سالهای
اخیر آموزش مهارتهای زندگی برای آماده نمودن افراد ، هنگام مقابله با
مشکلات و ایجاد رفتارهای مثبت و در نتیجه دستیابی به زندگی موفقیت آمیز
مورد توجه روانشناسان و دست اندر کاران نظامهای آموزشی قرار
گرفته است و امروز بخشی از برنامه های درسی سطوح گوناگون تحصیلی به آموزش
زندگی اختصاص دارد (ادیب و فردانش،1382). در اهداف آرمانی آموزش و پرورش
ایران نیز تحت مضامین گوناگون به آموزش مهارتهای زندگی تاکید شده است، که
این موارد عبارتند از:
- پرورش روحیه ی اعتماد به نفس و استقلال شخصیت .
- پرورش متعادل عواطف انسانی و همزیستی مسالمت آمیز .
- پرورش روحیه ی مشارکت و همکاری در فعالیتهای گروهی .
- پرورش روحیه ی تحمل آرای دیگران و سعه ی صدر .
- پرورش روحیه ی مقاومت در برابر تبلیغات سوء و.... که در نهایت منجر به تأمین سلامت جسمی و بهداشت روانی می شود (صافی ، 1379 )...
فهرست مطالب :
۱-۱- مقدمه ۵
فصل اول مسأله مورد بررسی ۵
۱-۲- بیان مسأله ۸
۱-۳- ضرورت و اهمیت پژوهش ۱۵
۱-۴- اهداف پژوهش ۱۹
۱-۴-۲- اهداف جزئی : هدف های جزئی این پژوهش عبارتند از : ۲۰
۱-۵- فرضیه های پژوهش ۲۰
۱-۶- تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها ۲۱
۱-۶-۱- سلامت روانشناختی ۲۱
۱-۶-۳- شیوه های حل تعا رض بین فردی ۲۳
۱-۶-۳- مهارت جرأت ورزی ۲۴
فصل دومپیشینه تحقیق و پایه های ۲۵
نظری ۲۵
۲-۱- مفهوم سلامت ۲۶
۲-۲- ابعاد سلامت ۲۷
- سلامت روان شناختی ۲۸
بهداشت روان ۳۶
ب) ارتباطات ارتباطی ۳۷
۲-۳-۱-حل مساله ۳۹
ب) مهارت های خاص حل مساله : ۴۵
۲-۳-۱-۲- راهبردهای مقابله ای ۴۷
۲-۳-۱-۴- نقص در حل مسأله و بروز مشکلات روانشناختی در افراد ۵۰
۲-۳-۲- حل تعارض بین فردی ۵۵
۲-۳-۲-۱- تعریف و ماهیت تعارض ۵۶
تعارض و تضاد میان ارزش ها : ۶۳
۲-۳-۲-۴- سبک های حل تعارض ۶۷
۲-۳-۲-۵- روشهای پیشگیری و مهار تعارض ها ۷۱
۲-۳-۳- جرأت ورزی یا ابزار وجود ۷۵
۲-۳-۳-۱- تعریف جرأت ورزی ۷۶
۲-۳-۳-۲- اثر بخشی جرات آموزی در کنترل مشکلات روانشناختی ۷۷
۲-۳-۳-۴- سبک های پاسخدهی افراد ۸۰
۲-۳-۳-۶- مؤ لفه های جرأت ورزی ،افراد بایستی بر چهار مؤلفه ابراز وجود مسلط باشند که عبارتند از : ۸۴
فصل سوم روش شناسی تحقیق ۸۸
۳-۳- جامعه آماری ۹۰
-۴-۴نمونه و روش نمونه گیری ۹۰
۵- ابزارهای جمع آوری اطلاعات ۹۱
۳-۵-۱- مقیاس SCL-90-R 91
۳-۵-۳- مقیاس نسخه دوم شیوۀ مقابله با تعارض رحیم (راسی- II) 99
الف) معرفی مقیاس : ۹۹
۳-۵-۴- مقیاس جرأتمندی جرابک ۱۰۲
الف) معرفی مقیاس ۱۰۲
ج) شیوه نمره گذاری و تفسیر نمرات: ۱۰۳
فصل چهارم ۱۰۶
یافته های تحقیق ۱۰۶
۴-۱- فراوانی گروه ها ۱۰۷
۴-۲-تحلیل نتایج بر اساس فرضیه های تحقیق ۱۰۸
جدول ۴-۵- نمرات آزمودنی ها در پس آزمون شیوۀ حل مسأله ۱۱۳
جدول ۴-۶ نمرات آزمودنی ها در پیش آزمون پرسشنامه جرأتمندی جرابک ۱۱۵
ب) آمار استنباطی ۱۱۹
جدول ۴-۱۰ نتایج تحلیل کوواریانس یکطرفه ؛ متغیر وابسته : سلامت روانی ۱۲۰
الف)شیوه حل تعارض سازنده ۱۲۱
الف)حل مسأله سازنده ۱۲۴
فصل پنجم ۱۳۱
۵-۲- محدودیت های پژوهش ۱۳۹
پرسشنامه ۱۴۱
آزمون SCL-90 141
۲-۱- مفهوم سلامت ۱۴۷
۲-۲- ابعاد سلامت ۱۴۸
- سلامت معنوی ۱۴۹
- سلامت روان شناختی: ۱۵۰
۲-۳-مهارتهای زندگی و مهارت های ارتباطی ۱۵۵
بهداشت روان ۱۵۸
ب) مهارت های ارتباطی ۱۵۸
۲-۳-۱-حل مساله ۱۶۰
۲-۳-۱-۱- مؤلفه های حل مسأله ۱۶۲
ب) مهارت های خاص حل مساله : ۱۶۶
۲-۳-۱-۲- راهبردهای مقابله ای ۱۶۹
۲-۳-۱-۳- سبکهای حل مساً له ۱۷۲
۲-۳-۱-۴- نقص در حل مسأله و بروز مشکلات روانشناختی در افراد ۱۷۳
۲-۳-۲- حل تعارض بین فردی ۱۷۹
۲-۳-۲-۲- انواع تعارض ۱۸۵
الف )تعارض فرد با خود ۱۸۵
ب ) تعارض های گروهی و سازمانی ۱۸۶
۲-۳-۲-۳- منابع تعارض ۱۸۸
۲-۳-۲-۴- سبک های حل تعارض ۱۹۲
۲-۳-۲-۵- روشهای پیشگیری و مهار تعارض ها ۱۹۶
منابع مورد استفاده ۱۹۹
الف)منابع فارسی ۱۹۹

جهت دانلود محصول اینجا کلیک نمایید